Svar från frågestunden!

Hur orkar du med skola/jobb nu under graviditeten? Jag var helt slut?
Svar:
Den här terminen har jag bara haft skola 2 dagar i veckan och resten av dagarna har vart dagar som inte är schemalagda men en del plugg har ju såklart gjorts ändå. Har praktik nu i 5 veckor, har klarat av 1 hittils och de är kämpigt. Upp tidigt jobba 7 timmar i sträck (ingen rast) och sen hem, tar ca en timme hem för bussarna klaffar inte. Så när man kommer hem där vid 16-tiden är jag helt slut. Får hoppas att kroppen klarar av hela praktikperioden utan större problem.

Sista kursen som börjar direkt efter praktiken och som pågår till 15 Januari är än så länge också planerad på 2 dagar i veckan och då har vi en hemtenta och en gruppuppgift, alltså kan jag jobba mycket hemma om kroppen säger ifrån!

Var bebis planerad?
Svar
: Nej, för er som inte vet de så planerade vi att gifta oss 7 Juli 2012 men vi blev gravida istället och då har vi valt att skjuta på bröllopet för att lägga 100% energi på bebis! Vi har aldrig ångrat oss ett enda dugg att vi valde att behålla bebis!!

När kommer du vara färdigutbildad förskollärare?
Svar:
Om allt går som de ska kommer jag läsa sista terminen hösten 2015 alltså är jag färdig i mitten av Janauri 2016! (höstterminen går in ca 2 veckor i Januari) Då kommer vår lilla plutt alltså vara nästan 4 år!

Vill du inte vara hemma längre med bebisen? H*n kommer väl börja på dagis redan vid 1 års ålder?
Svar:
Joo hade jag kunnat hade jag helst vart borta 1,5 år men jag får bara ta uppehåll i 2 terminen från skolan för att behålla min plats, annars hade jag fått hoppa av och börja om på nytt och fått tillgodoräkna mina kurser från den här terminen för att sen börja plugga igen. Men skulle jag vara borta så länge (om de hade gått) hade jag ju blivit klar senare och då hade ett syskon kommit ännu senare och de känns inte helt kul. Som de ser ut nu så vill jag bli klar och kunnat jobba 1 år innan nästa unge kommer. Så tänkerjag så känns de inte lika jobbigt i mammahjärtat att lämna på dagis i sån tidig ålder.
Har vi tur så är mitt schema lika bra som de vart nu (2 dagar i vecckan) och då behöver inte lillen vara på dagis alla dagar. Plus att Peter inte jobbar alla vardagar heller så han kanske skulle behöva vara på dagis 2, max 3 dagar i veckan på dagis!

Vad är de för kön?
Svar:
110% säkert att de är en liten pojke! <3

Tror du att du har mer krav på förskola nu när du pluggar till förskollärare än om du inte gjorde de?
Svar:
JA! Det är helt sjukt, vill ha små grupper/många pedagoger. Gärna en förskola som inte är superstor, mat lagad från grunden skulle inte skada. Olika aktiviter, ute och inne såklart skulle vara toppen. Sen ska den gärna vara relativt nära hemmet och såklart att vi trivs med förskolan. Finns massor med saker man vill men detta är de jag kommer på just nu!

Har ni några namn?
Svar:
Japp de har vi, vi har två namn vi gillar som förnamn och ett andranamn men de passar tyvärr bara ihop med ett av förnamnen. Kan ju ändra sig och han ser ut som något helt annat men jag tycker de är skittråkigt med killnamn. De är svårt och de finns så få namn, tjejnamn är mycket lättare!

Om du fick heltidsjobb som något helt annat skulle du hoppa av skolan då?
Svar:
Om de är ett jobb jag tror att jag skulle trivas med och känner att "YES det där vill jag jobba med" så visst de skulle jag säkert kunna göra! Skulle ju kunna ta upp studierna senare om jag skulle vilja fortsätta!! Just nu är ju planen dock att fortsätta plugga såklart! Men man vet aldrig!

Planerar du att ta körkort inom en snar framtid?
Svar:
Som jag känner just nu vill jag börja köra till sommaren, men allt kan ändras! Just nu har jag ingen motivation och jag kommer inte stressa med de. Har hellre 3 års erfarenhet bakom ratten än stressar och tar de på ett år och sen känner mig osäker. Ska känna mig helt säker innan jag tar de! För mig är erfarenheten viktigare och att jag känner att jag vet vad jag gör än att jag stressar med att få kortet i handen!

Hur ser ditt drömboende ut just nu?
Svar:
Trivs så otroligt bra där vi bor just nu men de är för trångt i längden, de går nu och ett år framåt men skulle vilja ha ett eget rum till prinsen. Sen skulle jag helt vilja ha ett kombinerat arbetsrum/gästrum. Så gärna en 4a, men då ska såklart hyran inte vara för hög och såklart måste lägenheten vara i bra skick. Tapeter och lite färg kan vi fixa själva men just kök och badrum måste vara frächt! Vi håller ögonen öppna efter en 3a i första hand men hittar vi rätt 4 så skulle vi inte tveka!

Hur mycket kommer du få i föräldrapenning?
Svar:
Kommer inte gå in på exakt hur mycket men jag kommer inte få massor. Kommer få ungefär lika mycket som nu men nu har jag sparat ganska mycket pengar för att jag kommer ha 1 månad då jag inte får några pengar (blir ett glapp mellan mellan två månader då jag inte får något) Och sen kommer jag få lite lägre första månaden så har lite sparat till de också! Sen kommer jag ha mer att röra mig med varje månad just för att jag slipper spara pengar. Plus att jag får barnbidraget såklart men de går ju självklart till barnet och de han behöver!

Vart kommer din pojkvän från?
Svar:
Han är Adopterad och kommer från Sri Lanka så vår lilla bebis kommer vara solbränd året om (avundsjuk)

Har ni fler frågor är de bara hojta till så svarar jag på dem också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback