Svar från frågestunden!

Hur kommer du göra med din skolgång när bebis kommer?
Svar:
Jag går denna termin som slutar den 15 Januari, sen går jag på föräldraledighet 30 dagar innan bebis är beräknad, så från och med den 16 Januari går jag på studieuppehåll till slutet av Januari 2013. Alltså börjar jag skolan någon månad innan bebis fyller 1 år. Så den sista månaden innan liten börjar förskolan får vi pussla lite men de är inga problem då jag denna termin endast går 2 dagar i veckan så jag hoppas verkligen de blir så sen också så att liten slipper vara på förskolan 5 dagar i veckan.

Ni har väl inte vart tillsammans såå länge, tycker ni inte de är tidigt med barn?
Svar:
Nej vi har inte vart tillsammans så himla länge 1 år och 3 månader men vi har däremot känt varandra massor med år så vi tycker inte att de känns så tidigt egentligen. Hade vi precis blivit tillsammans och inte känt varandra sen tidigare så hade de nog känts "tidigt"

Hur länge har du och Peter vart tillsammans?
Svar:
Vi har känt varandra sen 2006, då fyllde jag 15, Vi har vart tillsammans sen 11 Juli 2010 (1 år 3 månader & 8 dagar) & Förlovade den 1 April 2011

Kommer Peter ta ut någon föräldraledighet?
Svar:
Japp, han kommer ta 5 dagar i månaden och jag tar de resterande då jag inte kan börja plugga förens tidigast våren -13. Sen den månaden när jag börjar skolan igen och liten inte börjat på Förskolan då vi får pussla kommer han kanske få ta ut någon extra dag just för att vi ska få ihop de med jobb, skola och förskola.

Vill ni ha fler barn sen?
Svar:
JA, vi vill ha två eller tre barn, men de kommer senare. Nu tar vi liten först och sen vill jag gärna hinna klart med min skolgång innan nästa kommer. Även om de skulle vara underbart att ha 1-2 år mellan ungarna. Får se helt enkelt, allt kan ändras men det är så här vi känner just nu.

Hur gör ni med boende Ni bor väl i en 2a?
Svar:
Japp vi bor i en ganska liten tvåa också, men just nu funkar de. Litens säng står i vårat sovrum. Sen kommer vi ha leksaksförvaring i en Expedit hylla 2*2, sen kommer de bli babygym och sådana saker i vardagsrummet också.
Just nu väljer vi att bo kvar för jag vill inte flytta en månad innan förlossningen, för jag kommer bli galen om vi bor i kaos när liten föds. Jag kikar lite på nya lägenheter och en 3a eller 4a skulle vara underbart. Vill bo kvar på området och de finns ofta lediga lägenheter 100 meter härifrån så jag kan tänka mig att flytta tidigast i sommar. Förskoleplats spelar också in ganska mycket, trivs på området, tänker söka förskoleplats är så alltså måste vi hålla oss häromkring så förhoppningsvis hittar vi en 3a innan 2012 är slut :)

Vet ni könet?
Svar:
Ja och nej, Barnmorskan på RUL i vecka 17 sa "det är nog en pojke" men hon sa inte med vilken säkerhet hon visste så vi ska åka till sthlm den 10 November och kolla. Men jag tror att de är en pojke och skulle de säga att de var en tjej skulle jag bli ganska chockad. Självklart glad men är liksom inställd på en pojke nu ;)

Har ni bestämt namn?
Svar
: Både och, vi har 2 namn vi gillar plus ett andranamn, men andranamnet funkar bara med de ena namnet. Får se helt enkelt vad som passar. Visar de sig att det är en tjej har vi haft de namnet spikat långt innan jag blev gravid.

Hur kommer du göra med amning? Samt vad anser du om att amma offentligt?
Svar:
Om jag kan så kommer jag amma, de är min plan. Vad jag anser om att amma offentligt, jag känner mig inte bekväm med att amma på ett fik eller liknande, däremot tycker jag inte det är fel av mammor som ammar sina barn. Men jag skulle inte göra det. Jag kommer amma och pumpa, just för att jag inte vill bli fast hemma så då kan jag pumpa och ta med en flaska så behöver bebis mat så finns de mat. Samma sak om man är bortbjuden skulle inte känna mig bekväm att amma hos en kompis heller. Detta är ju upp till var och en men jag tycker att amningen är en sak mellan mamma och barn och inte resten av världen. Men alla får göra som man vill och jag säger inte att något är rätt eller fel.

Är det många i din närhet som ska få barn runt samma tid som dig?
Svar:
Jag har 2 i min klass varav 1 är lika gammal som mig hon får i slutet av Januari och vi i mitten av Februari. Sen ska min Syster få 30 December, också en pojke. Läser en del bloggar och har väl kontakt med lite mammor sådär som också ska få i början av nästa år.

Har ni fler frågor är de bara kommentera så svarar jag i detta inlägg :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback