Vecka 18 (17+0)

Barnet:
Barnet väger cirka 150 gr.
Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser och reagerar på ljud och stötar.
Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.
Mamman:
Dags för ultraljud
Är du förstföderska kan du troligen uppfatta de första rörelserna från barnet, men det kan också dröja ytterligare ett par veckor. Det beror både på hur barnet ligger, var moderkakan är placerad och om du ger dig tid till att känna efter. I början kan du uppleva det som att det bubblar till i magen. Många beskriver det som att det ”fladdrar”. När det inte längre går att ta fel på vad det är du känner kommer du förstå att du har känt av barnets allt starkare rörelser en tid. Känslan av att barnet verkligen är en självständig individ och att du är dess mamma infinner sig allt lättare. De flesta kvinnor mår bra under den här tiden i graviditeten. Det är ofta en harmonisk period och många upplever att håret, huden och ögonen får en ny spänst och glans. Det är nu i vecka 18 ni erbjuds ett rutinmässigt ultraljud. Eftersom ultraljud är ett slags fosterdiagnostik är det naturligtvis helt frivilligt.

Egna tankar:

Tidigare var magen bara hård på kvällarna men nu är den lika hård på morgonen som kvällen. De syns betydligt mer nu även om jag fortfarande kan ha mina gamla kläder. Jeansen har jag gett upp, redan första helgen efter att jag fått reda på att jag var gravid kunde jag inte komma i jeansen. Var väldigt svullen de första veckorna men nu är de en riktigt liten bebismage! Ryggen är fortfarande mitt största problem, men ska köpa stödbälte imorgon och bli bättre på mina ryggövningar :)

Har inte känt av liten än och ultraljudet är om en vecka men snart kommer väl de små sparkarna ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback