Förlossningsberättelse - uppdaterad!

Förlossningsberättelse:

 

Vaknar 01.15 den 18 Februari av att jag har värkar, de kommer ungefär med 10 minuters mellanrum så jag laddar ner en värktimer till mobilen och börjar klocka 02.26. Värkarna kommer då väldigt oregelbundet Vid 04.30 går sambon upp för han ska till jobbet och nu kommer värkarna med ca 4-5 minuters mellanrum. Tror dock att de snarare är 10 minuter mellan värkarna, var väl lite borta om man säger så. Här vid 05-tiden blir jag tvingad att äta en yoghurt ifall de skulle sätta igång så har jag ätit något. Sambon åker till jobbet vid 05.30 ungefär och De kommer fortfarande med samma mellanrum ungefär håller i sig mellan 45-60 sekunder om inte längre. Hinner ta en macka vid 06 och ungefär en kvart senare hoppar jag ner i ett varmt bad.

Pratar med Peter i telefon vid 7 när jag kommit upp ur badet och frågar hur jag mår och sådär, jag är fortfarande insatt på att han inte kommer komma idag så jag lugnar honom och säger att han kan jobba på även om jag har ont som fan under vissa värkar.

Vid 8 pratar vi i telefon igen för att kolla läget och så, sen ringer jag mamma och pratar med henne eftersom Peter var på jobbet och jag ville ha lite stöd och någon att prata med för att fördriva tiden. Går runt i lägenheten under samtalet, sitter på pilatesbollen och klockar värkarna nu via datorn istället för via mobilen då jag pratar med mamma.

Strax innan 9 pratar jag med Peter igen och nu är de nästan 2-3 minuter mellan vissa värkar och han tvingar mig att ringa till förlossningen. Sagt och gjort, 09.02 ringer jag förlossningen som tycker att vi ska komma in på en kontroll. När jag pratat med dem är de 8 minuter till nästa värk så ringer hem Peter som får göra sin sista upplåsning vid halv eftersom de var så lång tid mellan sista värkarna. Jag var helt inställd på att få åka hem så tog de lugnt, packade de sista. Väntade in honom, slängde iväg blogginlägget där jag skrev att jag kommer vara ganska off och ska vila mig under dagen och att de nog tar ett tag innan bebis kommer.

Ska precis gå ner till bilen och jag får en sån kraftig värk att jag bokstavligt talat måste ta stöd av vår byrå i hallen och sen mår jag så illa så de var bara in på toaletten och krama porslinsguden. De var den frukosten de.

Vid 10-tiden kommer vi in till förlossningen, de kollar ctg och sen hur mycket öppen jag är. Är öppen 7 cm och jag trodde hon skämtade när hon sa de jag trodde max 4 om ens de. Får bada, något jag skrivit att jag ville i mitt förlossningsbrev och så skrivs vi in 10.38 Badar till 12.15 Hoppar i de snyggaste kläder jag någonsin sätt i hela mitt liv (eller inte) och får ett rum.

Nu får jag en kanyl i handen, och en massa remsor på magen för att mäta värkarna och bebis hjärtljud. Nu är jag öppen 9 cm och får testa lustgasen. Hinner inte ens testa lustgasen innan jag kräks igen. Så starka var vissa värkar. Testar ett par gånger men är rädd för att kräkas igen och är helt dåsig av den.

13.00 beställs EDA, 13,38 Llägger de EDA, Blir förbannad på narkosläkaren för hon sätter den mitt i en jävlig värk. Tack för den liksom, var nära på att säga både de ena och de andra men tänkte de istället. Inte de lättaste att sitta helt stilla med en värk liksom.

13.58 tar de hål på hinnorna så vattnet går.

14.45 Superskönt med EDA tills den släpper helt på ena sidan. Får en till dos, funkar inte de pratar vi om att ev lägga om den.

15.02 är jag uppe och springer på toa

15.27 Ingen förbättring, Narkosläkaren var upptagen och jag är nu öppen 10 cm och han var nästan nere så slapp lägga om den.

15.34 sitter på pilatesboll

16.22 Får bäckenbottenbedövning – himmelriket!

16.30 börjar krysta, dock är vissa värkar för korta så 1650 får jag värkstimulerande dropp.

17.24 kom vår lilla prins! Han vägde 3638 gram och var 51 cm lång! Som vi längtat och väntat på dig!! Pappa får klippa navelsträngen och moderkakan kommer ut 17.31. Sen trycker de lite på magen för att se att livmodern drar ihop sig som den ska och liten får k-vitamin?spruta. Blir sydd med ett par stygn.

20.11 Blir av med kateter, de kollar blödning, trycker lite mer på magen, önskar att få gå hem tidigt.

23.50 Barnläkaren kommer och undersöker Leon, är osäker på höfter och hon tycker sig höra starkare hjärtljud på höger sida. Blir skickade till BB för att under morgonen göra en röntgen.

8.30 görs hjärt och lungröntgen, får svar senare under dagen.

14.48 Skrivs ut, inga problem med hjärta men ev. avvikelse på lungan! Inga problem med höfterna heller. De ringer ang. lungorna om de är något, ringer de inte är allt bra.

48-timmarskontrollen. Allt är bra inget problem med lungan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback