En gryta

Slängde ihop en gryta ikväll till middag, sambon är borta så vet inte varför jag gjorde de ikväll av alla kvällar men de var gott och jag har garanterat lunch imorgon också. Säkert någon extra matlåda.

Blev inga bilder tyvärr för kameran är inte på min sida men nedan kommer de ungefärliga måtten och ingredienserna. Höftade mer eller mindre hela rätten, men mums blev de.

200-300g Kött (typ grytbitar, jag hade fläskkött) eller Kyckling
5 medelstora potatisar
3 stora morötter
1 gul lök
ca 100 g broccoli
1 paket bacon
ca 4 dl grädde
2 buljongtärningar (jag hade hönsbuljong)

1. Skala potatisen, morötterna och skär löken. Lägg i en kastrull och täck med vatten, salta!  - koka

2. Skär köttet/kycklingen, stek på låg värme tills de är genomstekt. Krydda med salt och vitpeppar

3. Smaka av potatisen och morötterna när de kokat ca 15 minuter

4. Om potatisen och morötterna börjar bli klara häll i köttet och stek bacon

5. Häll i broccoli (behöver ej förkokas om den är fryst)

6. Häll i grädden (gör inget om de är vatten kvar i kastrullen) och den stekta baconen

7. Krydda med Chili och Paprika, behövs ganska mycket för att få bra smak men ta lite i taget

8. Koka upp alltihopa! Klart 


Tips. Häller du i broccolin i slutet håller den ihop i stora bitar om du däremot väljer att hälla i den redan samtidigt som potatisen och morötterna kokar den sönder och gör grytan krämigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback