Märtas skurna chokladkakor



Ca 60 st kakor

Ingredienser:

200 g margarin eller smör
2,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
1 ägg

Garnering:

1 ägg
pärlsocker


Gör såhär:

1. Blanda alla ingredienser till en smidig smet (jag gjorde min i en matberedare)

2. Dela degen i 6 delar, forma till rullar och lägg dem på en plåt som är smord eller på bakplåtspapper. Platta till rullarna något.
(lägg 3 stycken per plåt, då de flyter ut lite)

3. Pensla med uppvispat ägg och stö på pärlsocker.

4. Ställ in i ugnen ca 15 minuter på 200 grader, 175 grader om du har varmluft.

5. Skär kakorna varma i sneda bitar ca 2cm tjocka


Recept: Sju sorters kakor
Bild: Svt.se

Kommentarer
Mamma till William och Wilma säger:

Skönt när man blir klar med sin tenta i tid..Var med så när jag gick i skolan att få det klart så snabbt som möjligen så man kan små fila på de in i det sista utan stress...

Kakor mums vad gott..sugen men ska inte försöker lägga om min kost helt för få bort mitt sug efter godsaker..men nån gång i veckan ska ja unna mig..kram kram

2012-01-24 | 13:03:30
Bloggadress: http://blondis81.blogg.se/
Nicole säger:

Hahah jo, de blir nog lite svårt att planera ;P

Jag är faktiskt väldigt lugnt, inte nå nervös... ser typ fram emot att föda (men kommer nog ändra mig om de rätt snabbt när jag väl ligger där o lider hahah), men tycker de ska bli så spännande... när vattnet går, och när man åker in och allt de där :p men ja blir allt mer pirrig när ja tänker på att de börjar närma sig mer o mer, och att det verkligen är på riktigt. Att man ska få en liten bebis på riktigt, känns konstigt :p Känns verkligt men ändå overkligt :p

2012-01-24 | 14:27:38
Bloggadress: http://nicoleangten.blogspot.com
Eleonore- Kokboksutmaningen! säger:

Mums såna här kakor är ju så goda, inte så svåra att göra heller :D

sv: Härligt, vi är ju i v 18 nu så dags att börja inhandla allt. Blir nog en tur till IKEA imorgon eller torsdag bl a :D

2012-01-24 | 14:36:25
Bloggadress: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback