Vecka 36 (35+0)

Barnet:
Ungefär 45 cm och mellan 2500-2700 g. Barnets sugmuskler har blivit starkare och har blivit rundare i hela ansiktet. En färdig individ gör sig redo att födas. Nu är det bara slutspurten, den sista månaden kvar men redan nu går de bra att födas till ett liv utanför livmodern. Barnet har trängt ner djupare i bäckenet, magen har sjunkit och plötsligt blir de lättare att andas. Barnet lägger på sig ytterligare ett kilo under den sista månaden.

Mamman:
Balastningen på rygg och bäcken ökar, det är påfrestande för ledband och muskler. Vid den här tiden är de vanligt att man känner sig lite nedstämd och irriterad. Det är påfrestande att vara stor och tung och allt går långsammare än de brukar göra. Du blir andfådd av minsta lilla och svettas mer än vanligt. Om du känner dig rastlös och orolig så är de helt normalt. Många kvinnor sover oroligare, har mer halsbränna  och springer och kissar stup i kvarten, även nattetid. Du börjar längta efter att få föda, att få se ditt barn på riktiggt och att snart få din egen kropp tillbaka igen. Antagligen fantiserar ni mycket kring barnet som snart skall födas och ni tänker kanske också på det stora ansvar som väntar er.

Egna tankar:
De börjar bli riktigt tungt nu, men samtidigt känner jag i ryggen att den börjar vänja sig mer och mer och jag får inte så ont lika fort. Däremot gillar jag inte foglossningen, vänder jag mig i sängen händer de att de knakar till (ingen smärta av knakarna) men de är obehagligt och oftast gör de superont att bara vända sig i sängen. Tror att kudden jag sover med mellan knäna hjälpt massor men nu gör de verkligen ont ibland.
Nu börjar de närma sig, alla bebis kläder är tvättade och de sista ska bara torka så kan vi packa bb-väskan. Har till och från genom hela graviditeten läst på om förlossningen men nu läser jag på ännu mer så jag har lite mer koll på de olika faserna och så än tidigare. Vill känna att jag inte står och har en aning utan att jag har lite koll när värkarna startar och så.

Bara 5 veckor kvar till BF vilket betyder att han kan komma redan om 2 veckor eller om 7 veckor. Läste igår att bebisar som kommer mellan vecka 37-42 räknas som fullgångna, trodde de var från vecka 38-42.

Så länge liten stannar Januari ut är jag nöjd för då hinner jag klart med alla skolgrejer utan att stressa, vill gärna ha altt klart innan han kommer, för jag kommer inte ha ro att sätta mig när han är här och skriva på en tenta!

Viktuppgången hittils är 9 kg, känns inte så mycket ändå, då de nästan bara satt sig på magen, lite på brösten också i och för sig, men ingen annanstans.


Kommentarer
jenny - Gravid i New York säger:

Nu kan du räkna veckorna på bara en hand! :) Spännande.



Jag tycker det är SÅ skönt när Andrew är borta så jag får hela sängen för mig själv, haha :) Jag bökar runt så mycket & blir tokig när han är "i vägen" ;)

2012-01-14 | 14:50:53
Bloggadress: http://jennybenny.blogg.se/
En tonårsmammas dagbok! säger:

Vad bra att du har hittat något som du absolut vill jobba med =)

Foglossning är inte speciellt roligt det hade jag också hela graviditeten.

Oj 9 kilo det var ju ingenting! Vad skönt =)

Kan ge dig ett tips som en kompis gav mig innan förlossningen och det är att försöka tänka på att inte krysta när du inte har krystvärkar. Vilket hennes barnmorska sa kunde hjälpa så att man inte går sönder så mycket :)Kram

Mickan (Gravid v. 29) säger:

Fina magen! :)

Här har det inte börjat knaka i fogarna ännu, men det kanske kommer.

Du verkar vara lite som mig. Jag har gått upp nästan 5 kg sen jag blev gravid. Imorgon går jag in i vecka 30. Här har vikten också satt sig på bröst och mage.

2012-01-14 | 15:58:26
Bloggadress: http://angel-like.com
Sandra, Colins mamma säger:

Åh vilken fin mage du har!

2012-01-15 | 21:29:29
Bloggadress: http://sandrahupdate.blogg.se/
Novembersara. säger:

Så fin mage så!

2012-01-16 | 16:02:18
Bloggadress: http://novembersara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback