Vecka 38 (37+0)



Barnet & Mamman:

Vikten är oftast mer än 3 kg. Barnet räknas alltså som fullgånget och många föder i den här veckan. Det är barnet själv som bestämmer när det är dags att födas. Forskning visar att graviditetslängden finns programerad i arvsanlaet. Det är nedärvt från dig och din partner och har bestämts efter vad som är en normal graviditetslängd i just ert fall. Har du inte packat din bb-väska är det hög tid att göra det. Låt den stå redo så du inte behöver tänka om du fått med dig allt när värkarna börjar.

Det är mycket barn i magen och moderkakan är mellan 20-25 cm i diameter. Den väger ungefär ett halvt kilo och det är av stor betydelse att den fungerar fullt ut. Du kan känna att barnet trycker och pressar nedåt mot underlivet. Många barn sjunker ännu djupare ner. Ditt bäcken är något vidgat och barnets skallben har förmågan att omforma sig för att passa in i förlossningskanalen. Det kan vara svårt att hitta bekväma ställningar att sitta och ligga i. Magen är hela tiden i vägen. Du väntar på det första riktiga tecknet på att förlossningen startar.

Egna tankar:

Bebis bb-väska är redan klar och jag har inte packat min än, har tänkt på de 100 gånger men de blir aldrig av. Dags att ta handen ur... och packa den. Ska även skriva ihop en lista med sådant vi inte kan packa förens just då vi åker in och sätta i hallen så är de bara pricka av. Förvärkar varvat med sammandragningar är vardag just nu, att vrida sig på kvällarna i sängen är inte skoj oftast gör de ont som satan och de blir inte bättre av att man måste upp och springa på toa hela tiden. Har ingen koll längre på hur många gånger per natt jag är uppe. Men när jag fortfarande är vaken och ligger i sängen och kollar på tv, kan jag springa 4 gånger i timmen, lillskiten ligger och restas för oftast kommer de inte mer än en droppe om ens de ;)

Mår forfarande oförskämt bra, ryggont har jag börjat vänja mig vid, dock har jag börjat få extremt kraftiga sammandragningar som gör att jag mår illa och knappt kan röra mig. Dessa går över inom en timme och i värsta fall med alvedon, kännt så två gånger bara tack och lov.

Kommentarer
linn säger:

okej :) jag hann gå en och en halv termin :p

2012-01-28 | 17:13:39
Bloggadress: http://linnforsberg.blogg.se/
Mickan (Gravid v. 31) säger:

Så fin magen är! :) Inte långt kvar nu!

Skönt att du mår bra, trots ryggont, förvärkar och sammandragningar.



Absolut, det ska jag göra! Idag kokade vi ris, stekte schnitzlar och gjorde kantarellsås till. Mums!



Hoppas ni har en mysig lördagkväll!

2012-01-28 | 20:45:59
Bloggadress: http://angel-like.com
Carro - Mamma till sebastian säger:

Jättefin mage! Tryck ut lillen nu så man får se på krabaten haha! Och ja du har ju inte långt till ica precis, men är man höggravid så känns det som en mil. Och alla när dom är gravida säger att dom längtar tills dom blir höggravida... puckon ;D Allt är bra med mig och sebbe. Livet liksom bara rullar på. Inge sömn, men man skaffar ju inte barn för att få sova :P

2012-01-28 | 21:22:53
Bloggadress: http://carroahaokej.blogg.se/
elin - gravid i vecka 38 säger:

Svar; Ja vi var på Indigo:> Så jävla god mat!

2012-01-28 | 21:27:33
Bloggadress: http://tenousness.blogg.se/
Sandra- Med Bebis I Magen säger:

Åhh ja önskar att tiden gick snabbare.. Jag vill ha min bebis snart.... Längtar så otroligt!

2012-01-28 | 23:07:39
Bloggadress: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Eleonore- Kokboksutmaningen! säger:

ÅH nu närmar det sig verkligen! Så roligt :D

sv: Det är bra jobbat, själv har jag verkligen cravings för semlor och är svårt att hålla sig ifrån hihi

2012-01-29 | 13:39:42
Bloggadress: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Mamma till William och Wilma säger:

God eftermiddag...Söt mage du har..kan sakna min då och då..kram

2012-01-30 | 15:51:57
Bloggadress: http://blondis81.blogg.se/
Nicole säger:

Va fin mage! Hoppas han kommer snart! ;)

2012-01-30 | 22:51:16
Bloggadress: http://nicoleangten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback