Min potatispure och morotspure!

Hejhej!!

Vi har börjat smygintroducera fast föda till Leon, testade en dag för att se om han fick ont i magen och han slapp de så då valde vi att fortsätta. Han älskar potatispuren som jag gjorde åt honom. Igår ställde jag mig och gjorde mer potatis-, morotspure samt slängde ihop ärtpure pch majspure. Kör potatis ett par dagar, sen går vi över till morot, sen tar vi ärtan eller majsen. Ska bli så spännande att se vad han tycker om ärtorna och majsen.



Här kommer recept på morotspuren och potatispuren. Slänger upp Ärtpuren och majspuren senare.

Potatispure - smakisar

5 potatisar
ca 1 dl bröstmjölk/modersmjölksersättning
spara en del av kokvattnet

1. Skala, dela och koka potatisen ca 30 minuter, de gör inget om den blir lite överkokt men genomkokt är viktigt.

2. Häll av potatisen, spara kokvattnet, häll potatisen i en blender eller matberedare ( när jag gjort på si lite potatis kör jag i blendern, gör du på ca 10 potatisar, använd matberedaren. Mixa, häll i mjölken/ersättningen och mixa till slät konsistens.

3. Behövs de späd med kokvatten till lagon konsistens

4. För att kontrollera att de inte hamnar bitar i maten häll de genom en sil och häll sedan upp i istärningsformar - in i frysen några timmar och lägg sedan över dem i påsar eller små lådor.

För morotspuren, använda 3-5 morötter beroende på storlek, gör exakt likadant som till potatispuren.

Vid servering: Lägg en smakis i en liten skål, jag lägger i en liten klick smör, in i micron tills de smält ihop. Häll i lite kallvatten och rör om så de får lagom konsistens och servera. Obs, känn så de inte blir för varmt, i micron kan värmen bli ojämn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback