Svar till Anonym.

Fick en anonym kommenta om varför jag har börjat ge Leon barnmat så tidigt.

Kan ju säga såhär att när jag gjorde maten var inte syftet att jag skulle ge honom, men han fick smaka en yttepytte liten sked. Han gillade de och då vill jag ta vara på de intresset. En istärningsform i mitt fall blir ungefär en full tesked, han äter kanske en fjärdedel/tredjedel av de alltså inte mycket alls. En av anledningarna till att man inte ska börja före 4 månader är för att du SKA amma minst 6 månader. De gör inte ens reklam för modersmjölksersättning för amningen är de du ska göra. Jag ammar inte, och jag kommer inte börja ge honom såpass mycket så han äter sig mätt på smakisarna. Han får pyttelite varje dag nu för han visar intresse till de och för att han gillar de.

Han får fortfarande exakt lite mycket ersättning om dagen som han fick tidigare och jag kommer inte övergå till hela mål av fast föda på ett bra tag. Ur näringssynpunkt behöver barnet bara bröstmjök tills de fyller 6 månader sen behöver man fylla på med järn t.ex. Sen är ju WHO en organisation som rekommenderar samma sak till alla länder och i just u-länderna är de extra viktigt att man ammar längre för att bebisarna så få all näring, vitaminer och mineraler som de behöver. I Sverige har vi liksom inte samma problem och som sagt än så länge får han så lite och jag har inga planer på att byta ut de mot en hel måltid än.

Tycker ju personligen de är bättre att introducera väsligt långsamt istället för att låta bebisen testa lite och öka mer och mer under ca en vecka för att sen ha bytt ut en hel portion.

Hoppas du fått ditt svar nu och väldigt mycket handlar om vad man själv som förälder anser är bäst för sitt barn. 4 månader är bara en rekommendation!

Kommentarer
♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥ säger:

men hur gammal är han? =)

finns så mkt "man ska" göra å man ska inte göra jag har alltid gått på de som kännts bra för mej och mina barn inte börja för tidigt men inte haft nån press på att NU ska man börja visar barnet inget intresse varför pressa dom!? som Vincent visa intresse tidigt så han fick smaka tidigare Linus va inte alls intresserad så han vänta ja längre me :P

2012-05-07 | 10:46:18
Bloggadress: http://www.melissasprinsar.com/
Malin - Mamma till Albin säger:

Jag tycker du gör helt rätt :) jag tycker att det är helt upp till föräldern att avgöra, man känner ju och märker hur pass mycket ens barn klarar av. Man kanske inte ska börja innan 3 månader ;) men som min son som var 3 mån och en vecka när han fick börja smaka var för att han inte nöjde sig med ersättningen. Han har alltid vart stor i maten och är fortfarande ;)

2012-05-07 | 14:57:20
Bloggadress: http://malindanielzon.blogg.se/
Jennie - kreativ och pysslig mamma åt Malva säger:

Det finns inga MAN SKA. Det finns bara massa åsikter. Inga rätt eller fel. En person som ammar sitt barn tycker jag ej ska ens kommentera någon person som inte ammar sitt barn. Det är helt olika hur man kan göra med sina barn då. Om man inte ammar och ger ersättning mår barnet bäst av att få ersättning upp till 6 månadder. efter barnet blivit 4 månader kan man börjar ge barnet smakrpover på olika mater, frukter osv för att introducera dessa smaker, för framtiden. alltid så ej ett mål vid 4 -6 månader bytas ut.. Att vissa människor inte förstår det. Vill ett barn i huvudtaget inte äta något mat alls så varflr trvinga, det gör det hela bara värre.. Blir så trött på allt, varför inte låta varje mamma göra sitt val utan att andra ska kommentera vad som är rätt och fel, BVC kan ju inte ens komma överrens opm vad man "ska" göra..



Följ din magkänsla och dina moderinstinker, du gör rätt val för Leon!

2012-05-07 | 21:57:17
Bloggadress: http://jenniezen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback