Smakportioner innan 4 månader?

Någon som vet VARFÖR man "ska" vänta tills barnet är 4 månader innan de får smaka fast föda?



Vi köpte hem isformar i veckan och idag gjorde jag och Leon smakportioner till honom med potatis, lite vatten och modersmjölkersättning, såklart fick han smaka en liten sked och sken upp som en sol när han hade ätit den lilla skeden. Han är 11 veckor på lördag och visserligen är de för tidigt eftersom man ska vänta till 4 månader, men nu vill jag veta varför man ska vänta!?

Är de för att babisens mage inte klarar av de eller är de för att amningen inte ska bli störd?

När började ni ge smakportioner till era små bebisar? Och vad gav ni dem?

Kommentarer
Carro - Mamma till sebastian säger:

Jag började ge vid 1 vecka innan 4mån. Och ja det är för att deras magar klarar inte av födan. Avföringen blir mycket hårdare så de kan få ont i magen även vid 4mån i början innan magen vänjer sig. Om man ger tidigt kan barnen få väldigt ont i magen.

2012-05-03 | 16:58:38
Bloggadress: http://carroahaokej.blogg.se/
Malin - Mamma till Albin säger:

Jag började ge Albin när han var 3 månader och typ en vecka. Inga som helst problem. Anledningen var för att han inte nöjde sig med ersättningen längre. Jag vet inte varför dom ändrat på det för jag vet att när jag var liten fick jag vid 3 månader och då var det rekommendation .. Att starta någon vecka i förtid tror jag inte spelar så stor roll :)

2012-05-03 | 18:17:23
Bloggadress: http://malindanielzon.blogg.se/
Sarah säger:

Har för mig att deras kroppar inte klarar av att bryta ner kolhyderaterna i maten, något kan de inte bryta ner ialf.

2012-05-03 | 19:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback